söndag 27 augusti 2017

Voffor då då?

Filip har länge varit i något slags frågeålder men under den senaste tiden har det blivit allt mer varför-frågor.
- Varför sa du två gånger?
- För att pappa inte hörde?
- Varför hörde inte pappa?
- Han kanske inte lyssnade.
- Varför lyssnade inte pappa?
- För att...
Och så vidare.

Än så länge kan jag svara på de flesta av hans frågor. "Jag vet inte" är inte ett godtagbart svar, tycker han, men i något skede kommer han att bli tvungen att acceptera mitt ovetande. Alternativt svarar jag som Hobbes pappa.



















(Från: www.calvinandhobbes.com/wp-content/uploads/sites/7/2016/09/Smart_Dad_ch890730.png)

Vad ska jag svara när han börjar fråga om sådant som händer i världen? Varför skjuter dom? Varför knivhugger han? Varför kontrollerar dom allas väskor på flygfältet? Helt befogade frågor som jag tyvärr borde kunna kunna svara på en vacker dag. Tills dess funderar vi på varför man måste ha bälte på när man åker bil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar