torsdag 22 mars 2018

När lillan kom till jorden

Fredagen den 16.3 var jag inbokad för övertidskontroll i vecka 41+5. Efter diverse kontroller frågade läkaren vad jag tyckte- ville jag att förlossningen sätts igång eller ville jag vänta. Ni kan ju gissa vad jag önskade.
Det hela gjordes med den så kallade ballongmetoden och jag fick lämna sjukhuset på eftermiddagen med... ja, en ballong. Den hade önskad effekt direkt, kändes det som, och jag gick omkring med sammandragningar under resten av kvällen. Ballongen kommer ut när man är öppen fyra centimeter och det var jag vid niotiden.
Vi gjorde det smarta draget att föra Filip till mormor redan på kvällen för att slippa göra det mitt i natten. Jag gick och lade mig när sammandragningarna ännu var snälla och glest förekommande i hopp om att få sova lite.
Klockan ett började det plötsligt. Jag försökte hållas i sängen ett slag men sedan var det bara att gå upp och försöka vänja mig vid den tilltagande smärtan. Varm dusch och panadol fick duga till en början. Sammandragningarna var mer eller mindre regelbundna från början och jag stod ut till femtiden på morgonen. Sedan tyckte jag att det var dags att åka in.

Väl inne i förlossningssalen var jag öppen 5 cm. Barnmorskan undrade om jag önskade smärtlindring och jag hade svårt att tacka nej då hon erbjöd epiduralbedövning. Lustgasen gjorde mig bara illamående så den hade jag ingen nytta av. Epiduralen gav mig möjlighet till vila och jag tror jag lyckades slumra till ett tag.
Nattskiftet byttes ut och resten av dagen fick vi ha en och samma barnmorska. Hon var hur fin och trygg som helst.
Timmarna kröp framåt och även om bedövningen tog bort den värsta smärtan kände jag ett växande tryck som blev värre och värre för varje värk. Jag fick feber och var ganska bortkollrad mellan verserna och det kändes som att jag sovit länge även om jag vaknade varannan minut då värkarna kom. Jag tror den största smärtan jag upplevde var ett lite för tidigt behov av att krysta, då jag liksom måste hålla tillbaka.

Sedan, äntligen, gav barnmorskan mig lov att försöka ge efter för krystbehovet och prova lite. Barnmorskan plockade fram saxen och jag kunde ana vad som pågick där nere. I efterhand berättade hon att det var för att hjärtljuden föll för en lite för lång tid som episiotomi blev nödvändigt. Efter det föddes huvudet fint. Det var en märklig syn. Jag krystade totalt en knapp kvart och egentligen var det en rätt befriade smärta jämfört med tidigare. Jobbigt, skitigt och svettigt, ja, men när hon väl slank ut var all smärta som bortblåst.

Känslorna efteråt var inte särskilt svallande. Lättnad och en viss förvåning över att jag nyss klämde ut henne. Lite som efter ett vällöpt lopp- man är smått stolt över prestationen och man förundras över att man faktiskt tog sig ända fram till mål. Att få henne till bröstet var förstås något alldeles speciellt. Sen bajsade hon på mig men sånt händer.

Jämfört med min första förlossningserfarenhet där allt gick åt skogen och orsakerna till oro var lite för många har jag all orsak att tycka att allt gick utmärkt bra den här gången. En smärtfri förlossning är önsketänkande men jag dog ju faktiskt inte av smärtan. Sköterskan frågade efteråt hur jag upplevde förlossningen över lag och var förvånad över att jag tyckte att allt gick bra trots små svackor i babyns hjärtljud och andra spänningsmoment som egentligen gick mig lite förbi.

Lillan kom till jorden den 17.3 klockan 13.01. Hon vägde hela 3482g vilket förvånade oss alla. Den lilla späda bebin läkaren oroade sig lite över dagen innan visade sig vara en ganska välgödd dam.


Vi tillbringade några timmar i förlossningssalen där vi avnjöt smörgåsar och annat sjukhuset bjöd på. Vi blev erbjudna ett familjerum och det tackade vi förstås ja till. Avdelningens klart svalaste rum med en badrumslampa som började flimra och som till sist slocknade helt var inte lyx precis, men lite familjetid fick vi åtminstone.

Vi åkte hem på måndagen då hon var ganska precis två dygn gammal. Det var således en snabbare keikka denna gång och att tänka sig att hon nu bara är fem dagar ung och att vi redan har hunnit bli vana vid vår lilla fyrapersoners familj är märkligt.

Jämfört med efter kejsarsnittet är jag sönder på andra ställen denna gång. Sitta är inte bekvämt så om jag bara orkar ammar jag gående. I skrivande stund står jag på knä vid soffbordet. Magen har börjat dra ihop sig men ovanför uppenbarade sig två sprängdfyllda och för min kropp oproportionerligt stora mjölkbehållare. Jag svettas och fryser om vartannat och är måttligt du med min kropp. Allt är som det ska vara men andra ord.


Hon är lugn och fin tillsvidare. Hon äter, sover och bajsar, precis vad som förväntas av henne. Hon låter mig sova hyfsade nätter men verkar trivas bäst i vår säng. Det är visserligen lätt för mig då jag inte behöver stiga upp så mycket. Jag får återkomma till babybubblan, storebrorsliv och andra observationer en annan gång. Nu domnar benen och jag antar att en viss liten en snart kräver min uppmärksamhet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar