torsdag 17 maj 2018

Två månader

Idag fyller vår prinsessa två månader.
Hon har vuxit bra och idag är hon en glad bebis på dryga fem kilogram. Momi tyckte hon ser ut som en hamster, vilket beskriver hennes matglädje ganska väl. Hon har under de senaste dagarna varit väldigt babblig av sig och vi har haft långa samtal, hon och jag.
- Hej!
- Ääöö!
- Vad glad du är!
- Ääööii!
- Tänkter du kakka?
- Göö.
När hon ler blir hennes ögon som två halvmånar. Hon är vaken allt längre stunder och ibland ligger hon alldeles nöjd på lekmattan och bara tittar. Hon har börjat fästa blicken vid saker och följer dem med blicken när man flyttar dem från sida till sida. Hon har också blivit starkare och orkar hålla huvudet uppe när hon ligger på mage.




Hon är trots utvecklingen fortfarande en typisk bebis. Kakkan kommer med tryck och kläder byts ett antal gånger under dagen. Nu som då hörs ett splätsch mot golvet när hon kastar upp delar av den senaste måltiden.
Någon rytm kan man ännu inte se vad gäller mat- och sovtider. Nätterna går rätt bra och vakentiden förkortas avsevärt då vi sällan behöver byta blöja mitt i natten. På dagarna kan hon överraska med en tvåtimmarslur nu som då, oftast då jag inte har planerat hinna göra något under tiden. När jag däremot föreställer mig en lång vagnpromenad brukar hon vakna efter 20 minuter. Här om dagen kom jag så långt som till gravgården på andra sidan gatan. Igår traskade jag en knapp halvtimme före hon vaknade och efter det fick jag bära henne medan jag letade efter en bänk i skuggan. De flesta promenader slutar med att jag bär henne på ett eller annat sätt och både hon och jag är ganska svettiga när vi väl kommer hem igen.

De senaste dagarna har vi fått uppleva en riktigt sommarhetta. På ett par dagar blev världen grön och nu blommar syrenerna och körsbärsträden. Jag hade föreställt mig att våren och sommaren med en bebis skulle bli långa sköna promenader och chill på en filt ute på gården. Den här bebin är dock lite av annan åsikt. Hon blir förlåten ändå. Bara för att hon är så söt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar