fredag 16 december 2016

22 månader


Filip är ett år och tio månader gammal idag. Han kan rabbelräkna till tio. För att tolka videon så räknar han ungefär så här:
te tå te mm mem te ty tåtta nino tito
Att han råkade ha hicka just när jag fick en bra video gör ju inte talet lättare att förstå.

Att räkna till tio är inte det enda han kan. Han kan så jättemycket. Han börjar komma in i en jag kan själv- fas och jag låter honom öva. Han blir jättesur när jag hjälper till med att öppna pusselasken och får lov att sätta på locket igen för att han ska få öppna själv. Han ska inte bli hjälpt upp i sin matstol utan ska klättra dit själv. Jag står bredvid i beredskap att fånga honom ifall han trillar. Han klär gärna av sig ytterkläderna själv så långt det går. Idag fick han faktiskt in båda benen i byxorna och behövde bara hjälp med att dra upp dem. Det är en bestämd ung man vi har att göra med. För ett år sedan hade han precis tagit sina första steg på egen hand. Det går så skrämmande fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar