torsdag 29 december 2016

Intervaller och årsöversikt

Idag fick jag till ett intervallpass. Det var väldigt länge sedan sist. Under hösten har jag blivit lite för bekväm av mig och valt att bara bege mig ut på en länk som känns bra just i den stunden.
Idag blev det 6x4 minuter med 2 min gå/joggvila. Särskilt fort gick det inte, men skönt att få i en högre växel. Mitt nyårslöfte får bli att få in ett intervallpass minst varannan vecka, gärna varje.

På Garmin Connect fick jag fram ett fint stapeldiagram över min träning. Jag är främst intresserad av distansen varje månad och jag ser en väldigt tydlig trend vad gäller hur många kilometrar jag har lagt bakom mig.

Under våren var jag ännu vårdledig och Filip var tillräckligt lätt och tillräckligt intresserad för att orka med vagnlöpning ett par gånger i veckan. På det sättet skrapade jag ihop ganska många kilometer och i januari-april ligger kilometerantalet precis under 200 varje månad (189-197 km). I maj klämde jag till med hela 231 km och rekordet sattes i juli med 234. Där emellan kom en dipp i juni.

Sedan började jag jobba och i augusti sprang jag futtiga 122 km. Det kan ha haft att göra med maratonloppet- minskad träning före, sedan 42 km varpå en veckas helvila. Trenden fortsätter dock genom hela hösten och september-november låg jag på 163-173 km. December ser ut att bli höstens rekordmånad. Hittills har jag fått ihop 177 km och med god tur hinner jag ut på en liten runda på nyårsafton.

Det är ju inte stora skillnader det är fråga om, men det märks om man plötsligt springer en gång mindre varje vecka. Det blir ganska mycket mindre per månad. Den stora skillnaden märks när jag jämför det här året med exempelvis 2013. Då var målet att klara maraton sub 3:30h. Under våren var jag långt över 200 km/mån och i april det året löpte jag 369 km! Kanske var det därför jag fick avbryta maran på grund av löparknä. När jag väl kunde springa igen var jag uppe i 200+km i juli-september igen. Tills löparknät i oktober och paus på nästan fyra månader.
Våren 2014 var 200+km normen. Tills jag märkte att jag var gravid och minskade mängden av blotta förskräckelsen. Sedan var jag raskt uppe i närmare 200 km igen tills magen blev för stor.

Summa summarum: över 200 km/mån har varit normen. När jag tränade målmedvetet låg träningsmängden kring 250 km/mån. Ibland mer än så. Att träningsmängden har minskat med 50-100km/mån efter att Filip föddes är helt förklarligt. Tyvärr inser jag att det skulle krävas ungefär just så mycket till för att utvecklas. Tur att löpning är en gren där man kan utvecklas också sen när alla barn är skaffade och stora nog att klara sig själva medan morsan tränar. Allt har sin tid.

Jag var helt klart i bättre form i våras. Då var jag rätt så nöjd med träningsmängden. Under hösten har jag varit mindre nöjd, men å andra sidan är det ett medvetet val. Efter sommarens höjdpunkt har jag inte haft något mål i sikte så träningen har varit där efter. I januari ska jag sätta upp ett mål för våren och försöka ändra lite på träningen så att också mindre mängd skulle ge resultat.

Gott slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar