söndag 27 november 2016

Lördagar och lösningar

För oss har lördagar varit helgade åt städning och träning. Medan vi ännu var två var dessa aktiviteter utförda lagom till lunch och sedan fanns ännu resten av dagen kvar till vad som helst.

Lördagsstädningen har nu förvandlats till ett fredagsnöje. Ibland är vi flexibla och gör det en annan dag. Men träningen håller vi fast vid. Detta kräver viss planering och logistik.
Ibland vill någon passa Filip medan vi tränar. Då lyckas vi bli klara till lunch. Ibland får vi göra det turvis och då får vi ha lite fantasi för att inte hela dagen ska gå åt till våra nöjen.

Förra lördagsförmiddagen förverkligades så här: Jan till gymmet, jag och Filip till biblioteket. Vi lånade böcker och läste ett tag. Sedan var det vaktbyte- Jan och Filip på rimjam på bibban och jag på länk. Samling hemma till lunch. Vi fick träna, Filip fick kvalitetstid och en kulturell upplevelse.
I går: Vi körde Jan till gymmet, jag och Filip fortsatte till FBK:s öppna dörrar för att titta på brandbilar. Tillbaka till gymmet, vaktbyte- jag på gym, Jan och Filip till butiken för att sedan plocka upp mig en knapp timme senare. Också detta före lunch.

Parentes. Filip var väldigt nöjd att få se "bi-ba"- bilar på nära håll. Så nöjd att han gärna tittar på bilderna och visar dem för andra om och om igen.
Me me titta dee bi-ba mnimni bi-ba meme titta in bi-ba jo-o.
Jag tittade på en stor brandbil och en liten brandbil och fick sitta inne i brandbilen. Jo.



Parentes slut.

För mig gäller det att hitta luckor för träning. Förra veckan hittade jag en timme före jag skulle hämta Filip från dagis. Bytte om på jobbet och smet iväg på en runda. Man får vara lite förutseende ifall sådana luckor skulle råka dyka upp. Det som ändå funkar allra bäst är transportlöpning. Från plats A till plats B medan herrarna tar sig hit eller dit med bil eller buss. Det sparar tid och är dessutom mer intressant än en vanlig länk från hemdörr till hemdörr. Om det sedan är fem kilometer från Arabia hem eller 16 kilometer från Otnäs hem varierar från gång till gång.

När Filip är större hoppas jag att det finns bra tillfällen för egen träning, till exempel under en fotbollsträning. Än så länge får jag finna andra lösningar och det funkar tillräckligt bra just nu.

Dagens länk var en lagomlugn tia på 56 minuter. Svinkall vind så låren och rumpan blev alldeles rödknottriga. Det lär bli ett par dagar utan träningsluckor nu. Lika så bra, börjar känna av ett halsont som helst inte får utvecklas till något mer än så.

Knappa fem veckor till jul. Fridfull adventstid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar