fredag 11 november 2016

Vad ska jag lära honom?

Jag blir så arg på nonchalans i trafiken! Jag skulle kunna stiga ut ur bilen och banka på grannbilens ruta där chauffören sitter med telefonen i handen. Vad kan vara så viktigt att man måste kolla Facebook eller skicka sms medan man kör? Och varför, om man nu måste tala i telefon, kan man inte använda högtalarfunktionen? Kanske tror man sig vara bra på att hantera både telefon och trafik men hur mycket av situationen missar man inte under de sekunder man tittarner på sin telefon?
Jag borde tuta åt folk som gör farliga omkörningar, som struntar i övergångsställen och som trampar på gasen vid gult i stället för på bromsen. Lika väl som jag skulle kunna stiga ut ur bilen och tillrättavisa en icke-reflexklädd fotgängare som tror att man syns i höstmörkret. Om jag hade ett annat jobb skulle jag vara trafikpolis undercover.

Det jag blir mest arg på är att folk inte tycks kunna den viktigaste regeln av alla. Stanna vid övergångsställe om bilen i filen bredvid också stannar eller har stannat. Någon är på väg över. Och du kör på någon om du inte stannar. Över huvudtaget tycker jag att folk struntar i att det står någon vid skyddsvägen och vill över. Bilen har ju faktiskt en skyldighet att stanna. Under den senaste tiden har det hänt alltför många olyckor i sådana här situationer och jag som rör mig i trafiken på arbetstid ser farliga situationer av den här typen så gott som varje dag. Hur kan det vara så? Oaktsamhet? Ignorans? Någon som sovit på bilskolans teoritimmar?

Det är inte bara irriterande. Det är skrämmande. Man borde ju kunna lita på att alla andra i trafiken följer samma regler och är tillräkneliga, men så verkar det inte vara. Mänskliga misstag gör man ju men alla dumheter jag ser (eller gör) är knappast misstag.

 
Vad ska jag lära Filip om trafiken? Snart kommer han att ta sig till skolan på egen hand och jag kommer att vara utom mig av oro bara för att jag vet vad som kan hända, hur försiktig man än är. Jag vet att trafiken inte är att lita på. Ska jag lära honom det?

Snart är det han som ska röra sig där ute.
 




Redan nu är vi noga med att tala om för Filip hur man beter sig i trafiken. Vi tittar först och går sedan över vägen. Röd gubbe- stopp, grön gubbe- nu får man gå.
Borde vi lära honom "Vi tittar först, går halvvägs, väjar för bilar som kommer farande i nästa fil". "Låt alla bilar köra först före du går över vägen". "Röd gubbe- stopp, grön gubbe- titta en extra gång och gå sedan över vägen".

Vad borde man göra åt det här? Bilskolans ansvar, ja visst. Och vårt ansvar genom att visa gott exempel i trafiken. Högre böter räcker inte. Man kan inte bara komma undan genom att vifta med sedlar och köra vidare. Kanske en obligatorisk körlektion skulle sitta bra?

Jag slarvar också och har bråttom ibland, så jag ska sluta gnälla på er andra usla chaufförer. En vädjan bara. Snälla ni, kör försiktigt. Jag vill inte förlora mitt barn i trafiken. Jag vill inte heller ha en annan människas skador eller liv på mitt samvete. Det vill knappast heller du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar